• 1400/02/20 - 13:01
  • - تعداد بازدید: 116
  • - تعداد بازدیدکننده: 112
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه

مروری بر دستورالعمل آزمون های برخط پایان نیمسال دوم 1400-1399

نظر به اینکه معاونت آموزشی وزارت «دستورالعمل آزمون های برخط» و توضیحات بعدی آن را بصورت لازم الاجرا جهت آزمون های پایان نیمسال به کلیه دانشگاه ها ابلاغ نموده است؛ توجه دانشجویان را به برخی نکات مهم این دستورالعمل جلب می نماید:
 
1- در مورد زمان توقف روی هر سوال؛ طبق بند دوم نامه مورخ 9 خرداد معاونت آموزشی وزارت، علاوه بر «زمان پاسخگویی» به سوال که برای سوالات چند گزینه ای به طور میانگین ۵۰ ثانیه می باشد، امکان در نظر گرفتن «زمان توقف» بین صفر تا حداکثر ۵۰ ثانیه بر روى هر سوال (با نظر استاد) نیز فراهم شده است؛ بنابراین حداکثر زمان نمایش یک سوال ١٠٠ (۵۰+۵۰) ثانیه می تواند باشد.
 
تعریف «زمان توقف» توسط استاد اختیاری بوده و ایشان می بایست حاصل جمع «زمان پاسخگویی» و «زمان توقف» مورد نظر خود برای هر سوال را در بالای آن سوال درج نمایند.
 
2- در مورد زمان کل آزمون؛ تأکید می گردد «زمان پاسخگویی» لحاظ شده برای هر سوال چند گزینه ای که بطور متوسط ۵۰ ثانیه می باشد، مبنای محاسبه زمان کلی آزمون خواهد بود و «زمان کل آزمون» از ضرب تعداد سوال در ۵۰ ثانیه به دست می آید و «زمان های توقف» در محاسبه «زمان کل آزمون» منظور نمی گردد ( بعنوان مثال آزمون ۳۰ سوالی، دارای حداکثر ۱۵۰۰ ثانیه وقت خواهد بود).
 
3- در مورد مدیریت زمان؛ در کنار هر سوال، دو زمان سنج معکوس (هر سوال و کل آزمون) وجود دارد تا دانشجویان از مدت زمان توقف خود مطلع باشند. مدیریت زمان آزمون بر عهده دانشجو بوده و چنانچه دانشجو بخواهد از حداکثر «زمان توقف» تعریف شده توسط استاد استفاده نماید، ممکن است زمان پاسخگویی به سوالات انتهایی را از دست بدهد و نتواند پاسخ دهد. البته برای پیشگیری از این گونه مشکلات، آموزش های لازم طی کارگاه توجیهی برای تمامی دانشجویان ارائه شده است.
 
مجدداً تأکید می گردد «زمان توقف» در سوالات چند گزینه ای فرصتی صفر تا ۵۰ ثانیه ای است که در صورت صلاحدید می تواند توسط استاد به «زمان پاسخگویی» اضافه شود.
 
4- اساتید می توانند به تعداد ١٠ درصد سوالات اصلی آزمون های چند گزینه ای، «سوال ارفاقی» تهیه نمایند و صرفاً دانشجویانی که سوالات اصلی را سریع تر از زمان کلی آزمون پاسخ داده و زمان ذخیره نموده اند، می توانند به این سوالات در محدوده «زمان ذخیره شده» پاسخ دهند.
 
5- در آزمون های چند گزینه ای چنانچه استاد «سوال ارفاقی» در نظر نگرفته باشد، دانشجویان می توانند ١٠درصد سوالات را علامت زده و در صورت داشتن «زمان ذخیره شده»، پس از اتمام پاسخدهی به سوالات، به سوالات علامت دار بازگشته و از زمان ذخیره شده برای پاسخ دهی به این سوالات استفاده نمایند.
 
6- در آزمون های چند گزینه ای برای پاسخ دهی به سوالات ارفاقی و یا علامت دار، زمانی خارج از «زمان کل آزمون» تعریف نشده و در هر حال زمان کلی آزمون بیش از زمان حاصل از (تعداد سوال * ۵۰) نخواهد بود.
 
7- در صورت تمایل برخی از اساتید به طراحی سوالات تاکسونومی ۳، آزمون های تشریحی، Case های نیازمند بررسی و تحلیل وضعیت بیمار و سوالات نیازمند محاسبات خاص بر اساس «دستورالعمل آزمون های بر خط» و توضیحات بعدی آن در نامه مورخ ۹ خرداد معاونت آموزشی وزارت، همانگونه که در بند سوم نامه مذکور اشاره گردیده است اساتید می‌توانند حسب صلاحدید برای اینگونه سوالات زمان پاسخگویی بیشتر از میانگین زمانی که برای سوالات چند گزینه ای در نظر گرفته شده (بیشتر از ۵۰ ثانیه) اختصاص دهند و بالطبع آن زمان کلیه آزمون نیز می‌تواند افزایش یابد.
 
در پایان ضمن آرزوی موفقیت در آزمون های پیش رو، از دانشجویان گرامی دعوت می شود به منظور بهبود کیفیت آموزش، پیشنهادات منطقی و انتقادات مستدل خود را به معاونت آموزشی دانشکده و یا EDO مربوطه ارائه نمایند.
 
  • گروه خبری : اخبار
  • کد خبر : 5942
کلمات کلیدی
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

عبارت خود را درج و جهت جستجو کلید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس: